Photobook

Saya rasa dah tak asing lagi photobook di kalangan kita semua. Selain album yang ditawarkan oleh OP, kita boleh juga buat photobook untuk wedding sendiri. 

Ada banyak company photobook sekarang kat Malaysia. Seperti PixaJoy, Photobook Malaysia, Iphotobook dan sebagainya. Selalunya harga photobook bergantung kepada jenis kertas dan berapa helaian muka surat photobook tersebut. Range dia dalam RM70 hingga RM300 pun ada. Tapi sekarang dah banyak offer-offer di Groupon, Livingsocial, Milk-a-deal, MyDeal dan sebagainya dengan harga 50% serendah RM40.

Selalunya susun atur gambar kita buat sendiri dengan software yang disediakn, dan photobook boleh dihantar melalui CD atau online untuk diprint. 

Antara jenis-jenis cover photobook.






Ada yang yang hard cover. Ada yang soft cover. Ikut pilihan hati. Ketebalan ikut cita rasa masing-masing.

Yang bestnya photobook ni boleh dibuat untuk apa-apa occasion. Bukan setakat wedding, tapi hari raya, graduation, birthday, travelling dan sebagainya. Saya dah ada beberapa photobook dari beberapa company untuk beberapa occassion. Sekarang saya tengah cari coupon yang expire dalam bulan 5 tahun depan. Yer la kalau nak bayar normal price tak mampu la sangat.

So bagi siapa-siapa yang nak cuba photobook ni bolehla. Saya rasa berbaloi. Sebab dia ringan, boleh carry around  Dan boleh masuk banyak gambar. Selain tu boleh tambah label atau caption pada gambar. Nak lebih romantis, bolehlah tambah kata-kata madah.

Yang penting, boleh simpan kenangan terindah.

XoXo:Firuz


3 comments:

  1. betol~
    setakat ni xde lg voucher valid smpi bulan 5 tahun depan... pling2 pun bulan 2/3...
    tgu hujung tahun sikit lg kot.. insya-Allah ada... hehe

    ReplyDelete
  2. jom beli, dah ada photobook sampai bulan 5 kat groupon ni :)

    ttps://www.groupon.my/deals/national-deal/Photobook-Malaysia/716437037/.60ykaK

    ReplyDelete